Zdrowa kultura organizacyjna

Zdrowa kultura organizacyjna czyli budowanie silnej firmy

Panie Jemelka, co to jest ta zdrowa firma, o której Pan ciągle mówi?'' Oczywiście firma nie cierpi na żadne choroby zakaźne typu grypa czy angina. Firma najbardziej cierpi, gdy zatrudnia niewłaściwych ludzi. Wtedy nie jest zdrowa, ale chora.



Pewność siebie + pokora = zdrowa kultura firmy

Kiedy na spotkaniu firmowym podsumowywałem, co osiągnęliśmy w ciągu ostatnich 3 lat, powiedziałem coś w tym stylu: “Nauczyliśmy naszych ludzi nosić głowę wysoko. Teraz uczymy tego innych”. Jest bardzo ważne, aby ludzie w firmie mieli wystarczającą pewność siebie. To zdrowe i potrzebne, jeśli idzie w parze z wystarczającym stopniem pokory.


Dlatego nasze motto firmowe brzmi: pewność siebie + pokora = sukces. Ważne jest, aby nie myśleć tylko o sobie, ale pracować jako drużyna. Młotek możesz przekazać koledze,  rzucając nim lub przekazując w taki sposób, aby mógł chwycić za trzonek i od razu zacząć z niego korzystać.


Kultura organizacyjna w praktyce: zastanów się, kto po Ciebie przyjdzie

Motto Jaroslavy Valovej z SIKA zawsze brzmiało: myśleć o następcach: „Myśl o tym, komu przekażesz pałeczkę. Cokolwiek robisz, zawsze myśl o tym, który przyjdzie po tobie.'' Jest to prosta, ale skuteczna zasada. Krótko mówiąc, swoją pracę należy wykonywać w taki sposób, aby inne osoby mogły ją kontynuować najszybciej i najlepiej, jak to możliwe.


Kiedy to się uda, rezultatem jest zdrowa firma.


Wzmacnianie kultury Twojej firmy

Choć sytuacja stopniowo się poprawia, wciąż zdarza się, że gdy w małej lub średniej firmie wspomnę słowo kultura organizacyjna, albo machają ręką, albo wręcz mnie atakują, twierdząc, że to jakiś akademicki nonsens.


Kiedy to wcale nie jest nonsens. Ludzie to ludzie, nie maszyny. A jeśli przyjmujemy, że najpierw trzeba nauczyć się pracy z maszynami, aby zaczęły przynosić korzyści, to samo dotyczy ludzi. I każdy może się tego nauczyć. Wystarczy zacząć we własnym domu.


Szczególnie mężczyźni często nie wiedzą, jak stworzyć komfortową atmosferę, nawet w domu. Jesteśmy od urodzenia programowani, aby skutecznie wykonywać zadania i znajdować najkrótszą trasę z punktu A do punktu B. I te proste, zorientowane na wyniki podejście nie przyczynia się do zapewnienia komfortowej i swobodnej atmosfery ani w domu, ani w firmie.


Kiedy wybierasz pracowników, nie jest dobrze skupiać się wyłącznie na ich twardych umiejętnościach. No chyba, że chcesz mieć grupę samotnych psychopatów, gdzie każdy z nich zamyka się w swoich 4 ścianach. Biznes jest jak orkiestra, musi panować porządek, ale też harmonia i strategia firmy.


Niedawno miałem okazję spotkać się z kandydatem, który zapewniłby doskonałe wyniki, ale najprawdopodobniej miałby bardzo negatywny wpływ na resztę zespołu. Decyzja była prosta, nie został przyjęty. Nie lekceważ chemii w firmie, jeśli masz 20 osób w swoim zespole, jedna toksyczna osoba to już za dużo. Jeśli są 2 lub 3, jest to wystarczająco dużo aby spowodować rozpad całej firmy.


Dbaj o swoich ludzi i upewnij się, że mogą pracować w bezpiecznym i przyjaznym środowisku. Szanuj ich potrzeby i daj im wszystko, czego potrzebują, aby dobrze wykonywać swoją pracę. A oni odpłacą ci po stokroć.


Inwestowanie w długoterminowy sukces

Kluczowym elementem zdrowej firmy są nie tylko dobre wyniki, ale także ludzie i atmosfera. Budowanie kultury przedsiębiorstwa opartej na pewności siebie, pokorze i szacunku dla innych przyniesie Ci prawdziwy sukces. Każdy krok w kierunku wzmocnienia kultury organizacyjnej firmy jest inwestycją w długoterminowy sukces i satysfakcję Twoich pracowników.


Chcesz wzmocnić kulturę organizacyjną swojej firmy? Skontaktuj się z nami.