Leadership w praktyce

Leadership w praktyce: Odpowiedzialność, pokora i umiejętność inspirowania

Panie Jemelko, gdybym był tak surowy wobec swoich ludzi jak jestem wobec siebie, to nikt by w tej firmie nie pracował.Rozpoczęliśmy współpracę z firmą z branży retailowej zatrudniającą tysiąc pracowników i na koniec dnia usłyszeliśmy te słowa. Zaintrygowało mnie to na tyle, że zapytałem właściciela firmy: co ma na myśli, jak właściwie zaczął swój biznes i jak dziś wygląda jego codzienne życie? Chciałem go lepiej zrozumieć.


Kiedy skończył swoją historię, siedziałem w milczeniu, wiedząc, że muszę się jeszcze wiele nauczyć i powiedziałem do niego z wielkim szacunkiem: Czapki z głów! Machnął ręką, żeby pokazać, że nie zasługuje na taką pochwałę.


Zdrowa kultura organizacyjna

Zdrowa kultura organizacyjna czyli budowanie silnej firmy

Panie Jemelka, co to jest ta zdrowa firma, o której Pan ciągle mówi?'' Oczywiście firma nie cierpi na żadne choroby zakaźne typu grypa czy angina. Firma najbardziej cierpi, gdy zatrudnia niewłaściwych ludzi. Wtedy nie jest zdrowa, ale chora.


Bez delegowania się nie uda

Delegowanie może na początku stanowić wyzwanie, ale jest niezbędne. Dlaczego tak często słyszymy o przedsiębiorcach, którzy się wypalają? Moim zdaniem dzieje się tak dlatego, że nie są to prawdziwi przedsiębiorcy, ale zakamuflowani menedżerowie, którzy po prostu nie potrafią delegować.


Executive interim manager

Od czasu do czasu dostaję pytanie: „Dlaczego mam płacić JPF?” W czym jest to lepsze niż zatrudnienie jakiegoś wolnego strzelca?”

Wolny strzelec kontra executive interim manager JPF

Wolni strzelcy na pewno są super, niektórzy też są utalentowani, problem w tym, że sami też szukają pracy i często łapią się na dobrą okazję, nawet jeśli wiedzą, że nie do końca jest ona dla nich odpowiednia. Nie jest łatwo przestawić się ze świadczenia usług na produkcję, zwłaszcza jeśli jesteście ze wszystkim sami.

Przejęcie firmy: kiedy jest odpowiedni moment?

Obecnie w naszym funduszu private equity otrzymujemy coraz większą liczbę zapytań od właścicieli, którzy chcieliby zaoferować swoją firmę do przejęcia. Nawet nie zastanawiamy się nad większością tych ofert. Większość właścicieli popełnia ten sam błąd: piszą w najmniej odpowiednim momencie.


Najlepiej sprzedać firmę, gdy w ogóle nie potrzebujesz jej sprzedawać. Kiedy wszystko idzie świetnie, a Twoja firma wciąż się rozwija. Kiedy musisz ją sprzedać, bo nie widzisz innego rozwiązania, zwykle nie kończy się to dobrze.

2 wskazówki jak zarządzać firmą

Firmą można zarządzać na różne sposoby. Zależy to od wielu czynników: osobowości założyciela lub założycielki, wielkości firmy, aktualnych wyzwań czy problemów itp. Dlaczego ważne jest, aby postrzegać firmę nie tylko jako organizację, ale także jako wspólnotę tworzących ją ludzi?


Skuteczny kierownik sprzedaży

Jak odnieść sukces jako kierownik sprzedaży? Co odpowiada za sukces w handlu? Dobra cena czy jakość produktu? Sprzedawania trudno się nauczyć, myślę, że jest to możliwe tylko pewnego stopnia. Podstawą jest mieć do tego talent i jeszcze jedną rzecz, o której chcę Ci dzisiaj opowiedzieć.


Ostatnio mieliśmy w firmie do czynienia z dwoma potencjalnymi klientami. Mimo zainteresowania nie nawiązali współpracy i zastanawiałem się dlaczego. Okazało się, że to nasz dział sprzedaży całkowicie zawiódł. Do przyciągnięcia klienta naprawdę nie wystarczą doskonałe referencje, konkurencyjna cena czy świetne materiały. 


Jak rozpocząć działalność gospodarczą?

Wiele firm zakładają ludzie, którzy rozwinęli się dzięki swojej ciężkiej pracy i są czołowymi ekspertami w swojej dziedzinie. Są to często osoby o orientacji technicznej. Nie są jednak przedsiębiorcami we właściwym tego słowa znaczeniu.


Prawdziwy powód, dla którego rozpoczynają działalność gospodarczą, zwykle ma niewiele wspólnego z biznesem. Właściciele małych firm mają zazwyczaj mentalność pracownika. Dla nich firma nie jest biznesem, ale miejscem, do którego chodzą do pracy.

Zarządzanie personelem: wydajność i satysfakcja

Zarządzanie personelem to sztuka zrozumienia potencjału swoich pracowników i zaoferowania im możliwości rozwoju. Zadano mi kiedyś pytanie, na które wcale nie było mi łatwo odpowiedzieć: „Panie Jemelko, w jaki sposób maksymalnie wykorzystać potencjał swoich ludzi, nie krzywdząc ich przy tym?


Nie ma w tym wypadku żadnego przepisu ani sprawdzonej procedury. Trzeba po prostu próbować. Często zdarza się, że na próbę umieszczam pracownika w danej pozycji a on nieoczekiwanie przejawia ogromny talent do czegoś zupełnie innego. Generalnie jednak trzeba jak najlepiej poznać potencjał danej osoby.

Jak zarządzać biznesem w kryzysie

Znalazłeś się w sytuacji, w której zagrożona jest stabilność finansowa Twojego biznesu i zastanawiasz się, jak zarządzać nim w czasie kryzysu?


Kredyt nie jest rozwiązaniem

Najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest zaciągnięcie pożyczki tylko dlatego, że ktoś jest Ci winien pieniądze. Nie uwierzyłbyś, jak często to się zdarza. Zrób więc wszystko, co w Twojej mocy, aby Twoi klienci płacili na czas. Pożyczka na pierwszy rzut oka może wydawać się kuszącym rozwiązaniem, jednak jest bardzo prawdopodobne, że spowoduje dalsze problemy finansowe.

Jak bezboleśnie przekazać firmę

Przekazałem zarządzanie JPF w Czechach naszym trzem menadżerom. Teraz patrzę na swoją firmę jak na dziecko, które wyrosło z pieluch, dojrzało, przejęło moje wartości, nabrało pewności siebie, potrafi swobodnie i odpowiedzialnie funkcjonować. To wspaniałe uczucie budować coś, co odniesie sukces i z czasem będzie mogło funkcjonować bez Ciebie.

Upadłość firmy: czego unikać?

Skontaktował się ze mną człowiek z pytaniem czy "robimy" także firmy w upadłości. Odpowiedziałem mu, że to nie nasz temat. Zwierzył się, że przeszedł przez niewypłacalność firmy. Myślę, że jego historia i doświadczenia mogą pomóc w lepszym zrozumieniu problematyki dla innych.

Kryzysowe zarządzanie: Dlaczego ratowanie firmy na własną rękę to jak operacja serca typu DIY

Wyobraź sobie, że masz poważny problem z sercem, a jedyną nadzieją na ratunek jest operacja. Czy sam sobie przeciąłbyś skórę skalpelem na klatce piersiowej? Prawdopodobnie nie.


A jednak, gdy przedsiębiorcy znajdują się w podobnej sytuacji, obrazowo przerzucając rolę serca na firmę, często wybierają podejście typu "zrób to sam" - nawet jeśli natrafiają na problemy, do których sami nie są wystarczająco przygotowani. "Jestem liderem, to moja odpowiedzialność, nie mogę sobie pozwolić na prośby o pomoc. Co myśleliby o mnie moi pracownicy? Co powiedzieliby inni? Nasza firma przetrwała wiele wyzwań, przetrwa także to.”


Sytuacja jest podobna w czasie kryzysu w firmie oraz w momencie niedoczynności ciała ludzkiego. Automatycznie w razie potrzeby oddajemy się w ręce doświadczonego chirurga, który ratuje ludzkie życia. Tak samo w zarządzaniu firmą powinniśmy znaleźć specjalistów do odtworzenia procesów i tętna firmy. Co jest jednak podstawą udanego managementu kryzysowego?

Szef kontra lider: Różnica polega na wizji, energii i wartościach moralnych

Różnica między szefem a liderem może na pierwszy rzut oka wydawać się subtelna, ale w rzeczywistości jest to fundamentalna różnica w podejściu do zarządzania i motywacji zespołu. W dzisiejszym świecie, gdzie każdy może zdobyć pozycję kierowniczą, ważne jest zrozumienie, co naprawdę odróżnia prawdziwych liderów od zwykłych szefów. Jak stać się liderem, który inspiruje innych do osiągania sukcesu?

Cashflow: 6 wskazówek dotyczących stabilności Twojego biznesu

Przepływy pieniężne nie są pustym pojęciem finansowym, którym powinni się zajmować wyłącznie ekonomiści. Od cashflow zależy sukces, niezależnie czy mówimy o dużej, czy małej firmie. Cashflow to krwioobieg twojej firmy. Przedstawiamy 6 wskazówek, jak chronić przepływy pieniężne w twojej firmie i nie dopuścić do jej krwawienia.

Jak założyć firmę i odnieść sukces? Praktyczne kroki i zalecenia

Często ludzie pytają mnie, JAK założyć firmę. Ostatnio dodano pytanie, KIEDY zakładać działalność gospodarczą i czy warto zaczynać coś teraz „w kryzysie”.

Zarządzanie kryzysowe: Pewność siebie w czasach niepewności i wyzwań

Kiedy Twoja firma przeżywa kryzys, najważniejsze jest, aby się nie zniechęcać. Niedawno zwrócił się do mnie z prośbą o pomoc przedsiębiorca, którego firma miała kłopoty. Usiadłam z nim przy stole i zobaczyłam przede mną bardzo zdenerwowaną osobę. Zbudował firmę od zera do prawie 200-milionowych obrotów, na co stać niewielu ludzi. Ale teraz nastąpił między innymi dramatyczny wzrost cen materiałów i innych środków produkcji, a wraz z nimi pojawiły się ogromne trudności.

Delegowanie zadań nie jest luksusem, ale koniecznością dla udanego biznesu

Każdy, kto ma przynajmniej jednego współpracownika, powinien nauczyć się delegować zadania. Jakie są korzyści z delegowania zadań dla menedżera, pracowników i całej firmy? Co delegować, a czego już nie?

Work-Life balance w biznesie – utopia albo rzeczywistość?

Praca, rodzina, hobby... czy da się to wszystko połączyć i znaleźć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, w sytuacji gdy prowadzi się firmę? Odkryjmy sekrety skutecznego delegowania zadań, panowania nad emocjami i ustalania priorytetów, aby prowadzić pełne i satysfakcjonujące życie.

Udany projekt? Poszukaj skutecznego leadera stojącego na wysokości zadania

Gubisz się w różnych teoriach przywództwa i szukasz czegoś, co naprawdę działa? Czy masz przed sobą wymagający projekt i zastanawiasz się, jak zamierzasz go zrealizować, jednocześnie utrzymując zespół na pokładzie? Poświęćmy chwilę, aby zanurzyć się w głębokich wodach przywództwa i odkryć, co to znaczy być naprawdę skutecznym leaderem.

Kilka spostrzeżeń przy porównywaniu światów

Nic nie jest jednostronne. Nie można uogólniać świata korporacji ani świata małych i średnich przedsiębiorstw. Mimo to, kilka spostrzeżeń, tak jak postrzegam je z doświadczenia.

Refleksja

Wczoraj zastanawiałem się, dlaczego wielu właścicieli przegapia moment, w którym należy oddzielić rolę właściciela od roli menedżera wykonawczego.

Oto kilka refleksji na ten temat...

To bardzo trudna sytuacja z psychologicznego punktu widzenia. W grę wchodzą wpływy:

To mnie naprawdę ucieszyło...

Są chwile w biznesie, kiedy musisz sam wszystko zrobić. Nikt nie zrobi tego za ciebie. Zaczynasz od zera.

Kiedy wszystko idzie dobrze, a firma się rozwija, nagle możesz sobie pozwolić zatrudnić kogoś lub zapłacić zewnętrznemu wykonawcy za wykonanie wielu czynności i zadań.

Potem zdajesz sobie sprawę, że od pewnego momentu nie pracujesz w firmie, ale pracujesz, aby firma się rozwijała. Pracujesz DLA firmy. Nie zajmujesz się już codziennymi operacjami, ale rozwojem, strategią, systemami i upewnianiem się, że wszystko to przyciąga odpowiednich ludzi. Ludzi, którzy będą z przyjemnością z Tobą pracować.

Ocena współpracy

Oceniamy współpracę z klientem za miniony rok....

Zawsze rozgrzewa serce ❤, gdy projekt kończy się sukcesem, a klient jest nie tylko szczęśliwy, ale także wdzięczny tobie jako człowiekowi 🙏.

Przygotowanie kawy

Pod moim poprzednim postem, w ostatnich dniach toczyła się wyjątkowo burzliwa dyskusja na temat przygotowywania kawy.

Nie wiem, czy napisać, że to szkoda, że wszystko kręci się wokół kawy. Natomiast z perspektywy menadżerskiej historia kryje w sobie dużo głębsze i ciekawsze doświadczenie.

Z doświadczenia wiem, że nie każdy dobry menedżer ma predyspozycje i nerwy, aby być dobrym i odnoszącym sukcesy #interimmanagerem. Oczywiście tak samo jest i odwrotnie.

Uczestnik dyskusji

W weekend uczestniczyłem w ciekawej dyskusji na temat "firmowej kawy". Chciałbym poprosić Was o wzięcie udziału w krótkiej ankiecie na temat "asystentka i przygotowywanie kawy jako jedno z jej obowiązków służbowych".

Biorąc pod uwagę, że pole tekstowe przy wypełnianiu ankiety jest ograniczone, umieszczam ją tutaj w poście. Proszę o użycie następującego klucza...

Oklaski i całkowicie się zgadzam

Żyjemy na dług. Tak naprawdę nie każdy dług jest dobry. Jeśli dług pomaga zarabiać pieniądze, to jest w porządku. Jeśli pomaga w lepszym standardzie lub wyższej konsumpcji, bez której można przetrwać, to jest to głupi dług, który prędzej czy później trzeba będzie bardzo ciężko "spłacić".

Kilka historii z życia wziętych

Jeden z pierwszych dni pracy w nowym biurze. Zapytałem asystentkę, czy byłaby tak miła i zrobiła mi kawę. Spojrzała na mnie dość znacząco i powiedziała: Każdy tutaj robi sobie kawę sam – i kwaśno dodała "panie dyrektorze". Spojrzałem na nią uprzejmie i powiedziałem: Rozumiem. Więc będę pierwszą osobą, dla której Pani zrobi kawę. Odeszła obrażona.

Głębokie uczucie wewnętrzne

Pewnie znasz to uczucie. Są takie chwile w życiu człowieka, kiedy w głębi duszy odczuwamy, że wiemy, co robić.

Od razu to wiedziałem, gdy tylko zamknąłem drzwi tego wspaniałego pomieszczenia.

Ale strach, lęk przed utratą strefy komfortu lub mnóstwo racjonalnych argumentów nie pozwolą ci zrobić tego, co wiesz, że powinieneś zrobić.

Wspomnienie

Jestem dziś w nieco sentymentalnym nastroju, wracam trochę do przeszłości.

Było to 4,5 roku temu. Właśnie przyprowadziłem dzieci z przedszkola i tak sobie pomyślałem, co za fajny dzień.

Wkrótce potem dzwoni telefon. Jeden z V.I.P. ludzi w regionie jest na drugim końcu. Mówi, czy mógłbym przyjechać i z nim porozmawiać...

Niespodzianka

Miałem zamiar po prostu wypić z Panem kawę, ale to, o czym rozmawialiśmy, mile mnie zaskoczyło.

Właściciel firmy kończy rozmowy z nami z ustaleniem, że przeprowadzimy podstawową analizę efektywności zarządzania jego firmą.

Czego więcej można chcieć. Ktoś spotyka się z nami bez udawanego zainteresowania, z czystej uprzejmości, i bez użycia jakiejkolwiek broni czy kobiecego uroku, (obaj z moim kolegą handlowcem jesteśmy obrzydliwymi facetami), wychodzimy po prostu z zamówieniem... Uwielbiam tę grę.

Nowe słowa

Nauczyłem się dwóch nowych słów. Może się przydadzą przy kryzysie koronawirusa – oczywiście jeśli to dotyczy ciebie.
😉
Pierwsze słowo:
KATAKLIZM – to klęska żywiołowa, duża i nagła katastrofa naturalna lub przyrodnicze zjawisko na dużą skalę związane z poważnymi zmianami w środowisku naturalnym itp. Koronawirus nie jest kataklizmem dla ludzkości, ani nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji. Konsekwencje każdego kryzysu są często poważne, a w osobistych historiach wielu ludzi naprawdę smutne i tragiczne. Ale trzeba walczyć, nie poddawać się.

Przedsiębiorca

Jest zwykłym przedsiębiorcą, jak każdy inny. Patrzy na wyniki finansowe, stosunek ceny do wydajności... na pierwszym miejscu są pieniądze.

Jeden z pracowników nie stara się nawet ukryć pogardliwego tonu w swoim głosie, gdy mówi o właścicielu firmy, w której pracuje.

Biorę to po części za fakt, że zachowanie tego konkretnego właściciela firmy prawdopodobnie nie pomaga jego własnym ludziom go polubić.

Long-term-view (Perspektywa długoterminowa)

Z tego powodu uwielbiam long-term-view.

Jedno z badań wykazuje, że człowiek staje się ekspertem, profesjonalistą w tym co robi po przepracowaniu 16 000 godzin, robiąc to, co sprawia mu przyjemność, chcąc być w tym coraz lepszym, ucząc się o swoim zawodzie i pracując z zaangażowaniem.

Jak mówi znane powiedzenie Konfucjusza, nawet 1000-milowa podróż zaczyna się od pierwszego kroku.

Dyrektor sprzedaży

Dołącz do nas na stanowisko dyrektora sprzedaży, próbuję zdobyć top kobietę, która jest dla mnie sprzedawczynią z dużym potencjałem.

Właśnie dostałam nową octavię w pełnej okazałości. Właściciel naszej firmy mówi, że jestem dla niego skarbem, więc mam dbać o swoje bezpieczeństwo na drodze, odpowie.

Gry

Dziś rano przy śniadaniu syn zapytał mnie, czy mam gry na komórce...

Nie, moja gra to praca. Najlepiej, kiedy możesz grać w prawdziwym świecie.

Nie chodzi o to, czy muszę iść do pracy, chodzi o to, że chcę. Że lubię pracować, robić to, co jest moim powołaniem. Że tworzę i że wspaniale jest robić to, co jest twoją pasją. I że w takiej chwili to zabawa.

Czy istnieje różnica między interim menedżerem (tymczasowym) a menedżerem kryzysowym?

Tak. Menedżer kryzysowy to menedżer tymczasowy. Ale nie każdy jest menedżerem kryzysowym.

Występuje w wielu formach. Np. interim menedżer dla rozwijającej się firmy, nie tylko dla firmy w kryzysie.

Możesz także mieć menedżera ds. działu:

Praca zdalna

Szczerze. Nie jestem wielkim fanem pracy z domu.

Być może jest to nieodwracalny trend dla niektórych firm. A może to tylko przejściowa moda w sposobie jakim pracujemy. Czas pokaże. Dla dobra ludzkości wierzę w to drugie.

Choćby dlatego, że człowiek jest istotą społeczną. Krok w kierunku dalszej izolacji (poprzez internet, sieci społecznościowe, wirtualną rzeczywistość) będzie miał więcej negatywnych konsekwencji niż pozytywnych. Jedną z nich jest na przykład samotność.

Po co to robisz?

Nie rozumiem tego...

Rozmawiam z właścicielem firmy, której aktywa wynoszą około 100 mln, a obroty sięgają 50-70 mln.

Ma ponad 60 lat, sam prowadzi firmę. Jego syn nie jest zainteresowany dołączeniem do firmy, idzie własną drogą w życiu – co jest w porządku, widziałem kilka zrujnowanych losów synów/córek, którzy żyją życiem biznesowym swoich rodziców zamiast własnym.

Jak pomóc firmom znajdującym się w problemach?

Każda rada i pomoc jest "cenna"...

Szacuje się, że podczas kryzysu koronawirusowego 60% firm nie miało większych problemów.

20% firm zdecydowanie tak. A około 20% prawdopodobnie też.

3 najczęstsze przyczyny upadku firm?